INSTALACJA GAZOWA – CENA

Ceny paliwa w naszym kraju są jednym z tych tematów, które podnoszą ciśnienie. Przy założeniu, że litr benzyny kosztuje ponad 5 złotych, a samochód pali nie tak znowu wiele, bo 7 litrów na sto kilometrów, do przejechania 100-kilometrowej trasy potrzebujemy wydać 35 złotych. W przypadku dłuższych lub częstszych podróży, zużycie paliwa jest tak duże, że kompletnie nie opłaca się jeździć samochodem osobowym za granicę, na przykład w celach zarobkowych. Ludzie robią więc, co tylko mogą, poszukując alternatywnych źródeł paliwa dla swojego samochodu, czy wyszukując inne tanie sposoby podróżowania, aby tylko nie zostawiać sporej części swojej wypłaty na trasie.

Instalacja LPG i jej cena jest jednym ze sposobów na tanie jeżdżenie. Koszty tankowania w przypadku autogazu są połowę mniejsze, niż koszty benzyny. Jednak w praktyce na zużyciu paliwa oszczędza się około 30%, a nie połowę. Wynika to stąd, że auta na gaz spalają nieco więcej gazu, niż spaliłyby benzyny. Przerobienie obecnej instalacji na instalację gazową może być bardzo dobrym rozwiązaniem w przypadku samochodów, które jeżdżą dużo, na długie trasy, i mają duże spalanie benzyny. Wtedy 30% oszczędności na paliwie może być oszczędnością rzędu setek złotych miesięcznie. Instalacja LPG nie jest natomiast zbyt dobrym sposobem na oszczędzanie w przypadku małych, typowo miejskich aut. Okazuje się, że w miejskiej jeździe dużo lepiej sprawdzają się samochody na benzynę. Te na gaz generują wówczas całkiem spore koszty, i to pomimo tego, że tankuje się relatywnie tanio.

Instalacja gazowa – cena

Kolejną ważną rzeczą jest koszt instalacji gazowej. Kosztuje ona średnio 3-5 tysięcy złotych, lub nawet więcej. Jeśli mamy typowo miejskie auto, którego używamy tylko na dojazdy do pracy i ewentualne weekendowe wypady kilkadziesiąt kilometrów za miasto, w dodatku warte 3-5 tysięcy, wówczas autogaz niespecjalnie się sprawdzi. Po pierwsze – niewiele oszczędzimy. Po drugie – instalacja gazowa będzie w przybliżeniu warta tyle, co sam samochód, co w pewnym sensie mija się z celem.

Instalacja LPG – komu to potrzebne?

Samochody jeżdżące na autogaz są przede wszystkim dużo bardziej oszczędne od tych na benzynę. Gaz propan-butan jest bardzo popularnym źródłem energii, zazwyczaj stosowanym w przypadku urządzeń grzewczych, oraz właśnie jako źródło napędu samochodowego. Jest to przede wszystkim relatywnie tanie źródło paliwa samochodowego. Podczas gdy litr benzyny kosztuje aktualnie ponad 5 złotych, za gaz należy zapłacić niewiele ponad 2 złote. W zależności od konkretnego miasta i konkretnej stacji oczywiście ceny mogą się różnić. Niemniej jednak, autogaz jest tańszy o połowę od benzyny.

Dlatego właśnie warto pomyśleć o instalacji LPG w swoim samochodzie, czyli o możliwości tankowania gazem. Jednak nie w przypadku każdego samochodu sprawdzi się ta oszczędność na paliwie. Przede wszystkim instalując gaz w samochodzie, zaoszczędzą właściciele dużych i dużo palących aut. Zaoszczędzą też osoby, które bardzo dużo jeżdżą, i przez to instalacja LPG kosztująca 2-3 tysiące złotych, szybko im się zwróci w postaci mniejszych faktur za tankowanie paliwa.

Jednak połowę niższa cena gazu niż benzyny nie oznacza, że samochód będzie jeździł teraz dokładnie o połowę taniej. Zużycie gazu jest o około 25-30% wyższe niż benzyny. Dlatego w przypadku małego, niedrogiego samochodu do jeżdżenia głównie po mieście, instalacja LPG nie będzie zbyt opłacalna. Najlepiej opłaca się autogaz przewoźnikom, czy po prostu osobom i firmom robiącym co roku bardzo duży przebieg samochodem. W przypadku dużych maszyn, palących po kilkanaście litrów na sto kilometrów, instalacja gazu w samochodzie może się okazać dobrą oszczędnością. Wtedy wydatek rzędu kilku tysięcy na montaż profesjonalnej instalacji gazowej ma swój sens. Obecnie na rynku wtórnym samochodów można zakupić auta na gaz, które są dość dobrą inwestycją, szczególnie gdy planujemy nimi sporo jeździć. Oszczędność na kosztach paliwa to podstawowa rzecz, jeśli mowa o oszczędnej eksploatacji samochodu. Dzięki oszczędzaniu tych kilkunastu złotych przy każdym tankowaniu, któreś tankowanie z kolei można sobie zafundować z tych zaoszczędzonych pieniędzy.

Więcej o instalacji LPG pod następującym linkiem:
https://digitronicgas.pl/instalacja-lpg/

Montaż instalacji LPG

Przed przystąpieniem do montażu, bardzo ważne jest sprawdzenie stanu technicznego jednostki napędowej i układu wydechowego. W razie jakichkolwiek usterek i nieprawidłowości instalacja LPG będzie musiała zostać odłożona, do czasu, kiedy wszystkie zostaną naprawione.

Wybór komponentów — montaż instalacji LPG

Wybór komponentów to bardzo ważny krok, od którego zależy, czy instalacja zostanie prawidłowo zamontowana. Warto więc skonsultować się z doświadczoną osobą, jeśli nie mamy pewności co do swoich umiejętności.

Na początku skupmy się na najważniejszych elementach, mianowicie sterowniku, który dobieramy pod względem jednostki napędowej.

Równie istotne są wtryskiwacze, które z kolei dobiera się zwracając szczególną uwagę na czas wtrysku benzyny na wolnych obrotach.

Jeśli chodzi o reduktor, musi być odpowiedni do mocy jednostki napędowej. Ostatecznie pozostaje zastanowienie się, w którym miejscu będzie wlew LPG i przełącznik B/G.

Planowanie miejsca poszczególnych elementów

Na wstępie warto podkreślić, że istnieją reguły odnośnie do rozmieszczenia wszystkich elementów podczas montażu instalacji LPG w komorze silnika. Jednak bazując na nich, tak naprawdę każdą instalację planuje się indywidualnie. Przestrzegając ogólnych zasad, należy tak rozmieścić poszczególne części, aby w razie ewentualnych prac serwisowych, umożliwić łatwy dostęp do tych najważniejszych.

Regulowanie instalacji LPG

Kiedy skończymy prace związane z montażem, musimy wyregulować cały układ. Zaczynami od kalibracji sterownika, zarówno podczas pracy na wolnych obrotach i jazdy próbnej. Ważne, żeby nie ograniczyć się jedynie to pierwszej opcji, ponieważ zrobienie tego podczas jazdy testowej jest kluczowe. Brak regulacji podczas jazdy skutkuje problemami z eksploatacją instalacji. Warto zwrócić także uwagę na reduktor. Auto, w którym została poprawnie założona instalacja LPG, może dawać znacznie więcej przyjemności w jeździe.

Dbanie o instalację LPG

Bardzo ważną sprawą jest systematyczna wymiana filtra powietrza. Jeśli filtr jest zapchany, spada moc i auto jest wyraźnie osłabione. Filtr należy wymieniać co około 13 tys. km. Po wymianie należy ponownie wyregulować instalację. Reduktor jest z kolei wyczulony ja jakość gazu, dlatego lepiej postawić na ten nieco lepszy, ponieważ w innym wypadku, w szybkim okresie może dojść do jego awarii.